Lyssna på de anställda i regionen!

Tisdag 10 maj 2022

Angående den diskussion som finns inom region Norrbotten, hur man ska klarara av att rekrytera och behålla bemaningen så presenterar Hendrik Andersson idag ett förslag.

Angående mer och fler utbildad personal i vård och sjukvård så faller andra partier som vanligt i fällan att kollektivistiskt dra alla över samma kam! Det behövs individuella lösningar! En del vill kanske ha kortare arbetstid varje dag med samma lön, andra vill jobba sina timmar men vara ledig en dag i veckan jämfört med idag och en tredje vill jobba som vanligt, men vill ha högre lön. En tredje vill ha en extra semesterveck.

Liberalerna lyssnar på alla som jobbar inom vården. Vi ska ta del av goda exempel. Vad gör man inom stafettverksamheterna som fungerar? Vi vill utreda och genomföra ett helt batteri av åtgärder och vi utesluter inga förslag. Vi ska vända varje blad och alla stenar som finns för att göra vårdyrken attraktiva igen. Fler individuella lösningar behövs och personalen ska kunna påverka sin arbetssituation. Man ska kunna kompetensutveckla sig inom sitt område på arbetstid. Allt ska upp på bordet!

Det är inte meningen att personalen ska behöva stressa ihjäl sig och patienter ska inte behöva ligga i korridoren på IVA för att det saknas utbildad personal att bemanna vårdplatserna med. Vi ska lösa detta och det börjar redan i klassrummet. De som utbildar sig till vårdyrken bör få med sig vad som förväntas av dem och vad yrket innebär. Man ska lära sig ställa krav på vad som är en rimlig arbetsbörda. De flesta som väljer att jobba inom vården gör det för att de vill hjälpa, men vi kan inte fortsätta låta regionen utnyttja deras goda hjärta och goda vilja genom att underbetala, underbemanna och fortsätta förvänta sig under.

De inom vården jag pratar med beskriver en ohållbar arbetssituation med för få utbildade kollegor. Stressen knäcker dem. Därför säger de upp sig och tar vilket jobb som helst istället och det är förståeligt. Därför är sjukvårdsyrket inte längre attraktivt. Om det fanns en enda person att anställa istället för det lämmeltåg som nu är på väg ut genom dörrarna vore det kanske ett annat läge. Liberalerna ska stoppa korridorvården! Vi ska stoppa personalkön som leder ut genom dörrarna från sjukhus och vårdcentraler och vända den så att vi får lättare att rekrytera igen, för det saknas inte pengar, sängar, lokaler eller mediciner. Det saknas utbildad personal!

Med mer flexibilitet, mer valfrihet för personalen, möjlighet för regionen att fylla alla rader och bemanna effektivare så blir det win-win för alla, inklusive vårdtagare, och det är liberalt!