Liberalerna stärker folkhälsan för Norrbottens befolkning!

Fredag 1 juli 2022

Liberalerna menar att folkhälsa och förebyggande arbete är viktigt. Ju fler som rör på sig och har en hälsosam livsstil desto bättre är det. En hälsosammare befolkning i Norrbotten innebär också lägre kostnader för Regionen, då man kan undvika vissa skadliga hälsotillstånd och även återhämta sig fortare om man blir sjuk.

Det är därför vi tycker att Regionen på olika sätt ska stötta spontanidrott, exempelvis bidra till anläggandet av multisportarenor för basket, landbandy och fotboll. Även boule, elljusspår och byggandet av utegym hör till den här kategorin. Det är viktigt att det finns tillgång till sådana aktiviteter även utanför städerna. Föreningsliv ska vi också uppmuntra, för det bidrar även till den psykiska hälsan när man kan välja att ingå i ett sammanhang.

Vi Liberaler är bekymrade över att elljusspår och fritidsanläggningar står och förfaller i byarna när Norrbottens kommuner ser åt ett annat håll. Vi vill ha fler föreningsägda anläggningar där regionen betalar investeringen och utbetalar en mindre ersättning till föreningen som driftar den. Elljusspår som riskerar att läggas ner på grund av omodern belysning (kvicksilverlampor) och dåligt underhåll kan vara ett annat exempel där en förening får pengar för att byta ljuskällor och rusta samt barka spåren.

Det förebyggande arbetet är viktigt och det börjar oftast i skolan. Skolgången ska vara trygg och regionen ska stötta där det behövs. Förutom att stärka Barn- och Ungdomspsykiatrin vill vi även stärka tandhälsan som enligt oss tillhör det de grundläggande tjänsterna Region Norrbotten ska hålla på med. Förutom förebyggande munvård i skolan så kommer vi att stärka tandvården med uppdaterade avtal för privata tandläkare och insatser för att få fler att vilja arbeta inom tandvården i Norrbotten.

Liberalerna inser att man måste arbeta proaktivt både med personalen och befolkningen inom Region Norrbotten. Det är därför en röst på oss blir en röst för folkhälsa.

Liberalerna Norrbotten

Hendrik Andersson, Boden