Stärk livsmedelsproduktionen och tillgången på energi

Fredag 25 februari 2022

Stärk livsmedelsproduktionen och tillgången på energi, det är extremt aktuellt i och med utvecklingen i vårt närområde. Den blågula flaggan i Ukraina, ett demokratiskt land i Europa kränks av Ryssland. Något få trodde var möjligt i modern tid, trots Rysslands liknande förfarande i Georgien, Sydossetien och Abchazien.

Ryssland hotar Ukraina och har även annekterat delar av det på samma sätt som Tyskland gjorde för 80 år sedan. Med andra ord: Det är krig och Ryssarna är bara för fega för att förklara det. Detta kommer att påverka oss svenskar på kort och lång sikt, på vissa sätt möjligen svårt att förutse. Det vi kan förutse är att handeln kommer att se effekter. Livsmedelstillgången kommer påverkas liksom energitillgången i form av el, olja, och biodrivmedel, biomassa osv.

Enligt Civilförsvarsförbundet och LRF uppgår Sveriges självförsörjningsgrad av mat till cirka 45-50%. LRF presenterade i december 2021 rapporten Grönt näringslivsindex och det är en dyster läsning. Fler måste starta och driva jordbruk och vi måste stötta de som ännu finns kvar. Sverige bör, med riktade insatser kunna komma upp i alla fall 80% självförsörjningsgrad. Men för att lyckas måste vi underlätta för och behålla våra jordbruksföretag! De höga priserna på bränsle består till nästan hälften av skatt. Detta är något som går att påverka! Vi kommer dessutom behöva tillverka mer bränsle inom landet, vilket även den så kallade reduktionsplikten tvingar oss till när det ska blandas mer etanol i bensin och RME i diesel. De höga priserna på etanol och RME måste också åtgärdas.

De gröna näringarna omsätter 80 miljarder om året och står för många arbetstillfällen. Sveriges Skogs- och lantbrukare är också våra nyckelspelare i att lyckas med den gröna omställningen. Paradoxen att öka livsmedelsproduktionen och samtidigt ställa om våra verksamheter är en stor utmaning. Speciellt när den nuvarande S-regeringen väljer att blunda för den. Sverige måste möjliggöra utvecklingen av jobben och stärka företagen och vår möjlighet att klara oss i en nationell och internationell kris. Vilja, mod och en stark liberal reformagenda krävs för att skapa förutsättningar.

De många S-regeringarna vi haft på senare år har alla misslyckats kapitalt med det mesta. 6 kärnreaktorer har lagts ner och vår elförsörjning är nu instabil och otillräcklig för att räcka till årets alla timmar. Försvaret har nedprioriterats trots våra protester och många beredskapslager är borta, vilket vi märkte i Corona pandemin. Livsmedelsförsörjningen når tack vare den förda politiken bottennivåer. Låt inte S regera igen, man har under 8 år visat att man är fullkomligt oförmögen och utnämningsmakten har använts på ett sätt som det inte var tänkt. Inkompetens har bland annat resulterat i att försvarshemligheter lagrats på servrar i andra länder, elsystemet är väderberoende och produktiv jordbruksmark används till att bygga hus på!

Våra förslag är:

• Sänkt skatt på jobb och företagande.
  • Rikta särskilda medel för att stärka jordbrukarna – liknande stöd som gavs 2018 med anledning av extremtorkan.
  • Självförsörjningsgraden av livsmedel och drivmedel måste med olika insatser öka.
  • Paus för byggande av mer vindkraft medan man utreder konsekvenserna.
  • Energieffektivisering och byggande av kärnkraftverk på befintliga platser och där det är helt nödvändigt.
  • Mer fokus på miljöåtgärder för att, bland annat, bevara öppna ängsmarker och gynna biologisk mångfald.
  • Definitivt stopp för byggnation på jordbruksmark om alternativ finns.
  • Låt oss därför skapa de nya jobben, stärka företagen, självförsörjningsgraden och ställa om till ett grönare och starkare Sverige!

Hendrik Andersson, regionkandidat på första plats för Liberalerna

Lotta Gröning, riksdagskandidat på första plats för Liberalerna