Kärnkraft ska byggas i södra Sverige!

Hendrik Andersson, ordförande Liberalerna Norrbotten

Fredag 8 oktober 2021

SD har flaggat för att de vill bygga kärnkraft i Norrbotten och Luleå. Även om vi Liberaler inte är främmande för ny kärnkraft om det behövs, så tycker vi att man ska göra det i södra Sverige där behovet är som störst.

Norrbotten har ett stort energiöverskott från vattenkraften som räcker till nya etableringar och för våra behov, inom överskådlig tid. Dessutom har Finland snart två kärnkraftverk i drift, varav ett i närområdet. Det kommer minska vår el-export och det går även att vända på kuttingen och importera koldioxidfri el vid behov.

El ska produceras så nära som möjligt där den ska användas, för då minskar man överföringsförlusterna, vilka kan vara mer än 30% från oss ner till södra delarna av landet. El kan inte heller sparas till senare, utan måste förbrukas omedelbart.

Vattenkraften kan snabbt reglera elproduktionen, men bara till en viss gräns och det har ett pris i form av försämrade biotoper samt eroderade stränder och vattendrag, så låt oss inte heller överutnyttja den.

Sveriges välstånd är skapat av våra förfäder, dig och mig samt stabil och billig el. Låt er inte blåsas av okunniga kappvändare och vindkramare, lita på Liberalerna!

Hendrik Andersson (L)
Ordförande Liberalerna Norrbotten