Gröning i topp på riksdagslistan!

Söndag 14 november 2021

Den 13:e november höll Liberalerna Norrbotten förbundsmöte med val av toppkandidater till riksdagen och regionen. Listorna fylls på och fastställs slutgiltigt på årsmötet lördagen den 2:a april 2022. De som valdes var:

RIKSDAGSVALET

1. Lotta Gröning, Norberg
  2. Anne Kotavuopio Jatko, Kiruna
  3. Thomas Söderström, Luleå
  4. Hendrik Andersson, Boden
  5. Rickard Mohss, Kalix

REGIONFULLMÄKTIGE

1. Hendrik Andersson, Boden
  2. Thomas Söderström, Luleå
  3. Lena Mahrle, Piteå
  4. Heléne Adell, Boden
  5. Richard Mohss, Kalix
  6. Patrik Szefer, Gällivare

Lotta Gröning var mycket glad och tacksam för det stöd hon känner från partiets sida. Demokratifrågor och ”hela landet-perspektivet” är viktiga frågor hon vill lyfta i valrörelsen.

Hendrik Andersson, ordförande i Liberalerna Norrbotten fick förtroendet att toppa regionlistan. -Vi har ett fantastiskt lag både på regionlistan och på riksdagslistan, idéerna finns och energin riktigt sprudlar hos kandidaterna och medlemmarna, det känns riktigt roligt!

Mötet beslutade bland annat att Norrbotten på Landsmötet ska driva:

Polisen ska organiseras så att man får hjälp inom senast 45 minuter. Inom 10 år ska Sverige och Norrbotten ha en tandvård som ingår i högkostnadsskyddet. Sjukvården ska på sikt ska ha statligt huvudmannaskap. Förbundsmötet diskuterade också bland annat skatteutjämning, regionala orättvisor och de stora utmaningar och möjligheter som etableringarna av H2GS och Hybrit innebär. Stämningen på mötet var mycket varm och god, det var högt i tak och diskussionerna avslutades i stort samförstånd!