100 år av kvinnlig rösträtt – och kampen fortsätter!

Torsdag 9 september 2021

I dag ser vi kvinnlig rösträtt som en självklarhet, men jämställdhet har aldrig kommit gratis – varken då eller nu.

Kvinnor har genomsnittligt lägre livsinkomster och därför även lägre pensioner än män. Uppemot 240 000 barn och unga lever under hedersrelaterat våld och förtryck, var fjärde ung tjej har utsatts för våld av en partner och en kvinna mördas varje månad av en man hon har eller har haft en relation med.

Särskilt eftersatt är jämställdheten i utsatta områden. Kvinnors och barns mänskliga fri – och rättigheter har i dessa områden ofta satts på undantag. Valdeltagandet är lägre än i Sverige i stort och många kvinnor hindras från att delta i samhället fullt ut. När vi nu firar 100 år av rösträtt måste vi se till att alla röster hörs.

Liberaler har löst jämställdhetsproblem i över hundra år och vi har drivit fram reformer som gjort skillnad för jämställdheten på riktigt. Lika arvsrätt, avskaffad sambeskattning, pappamånader och reformer mot hedersvåld är alla resultatet av liberalers kamp för mer frihet och jämställdhet. Men ännu finns mycket kvar att göra. För att öka jämställdheten i Sverige vill vi:

Höja lönerna inom kvinnodominerade yrken. Vi vill se individuell lönesättning och bättre karriärmöjligheter i offentlig sektor. Deltidsfällan måste skrotas.

Öka skyddet för kvinnor som utsätts för våld. Vi vill att det är hans frihet som ska inskränkas, inte hennes. Därför ska bland annat fler som förföljer sin expartner ha fotboja.

Se till att pappamånaderna gäller alla, även nyanlända. Det behövs fler kvinnor där pengarna finns och fler män där barnen är och jämställdhet ska gälla alla lika. Därför ska pappamånader gälla även för de utan sjukpenninggrundande inkomst.

Bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck och införa totalförbud mot barnäktenskap. Vi vill se ett nationellt kompetenslyft inom hedersproblematik och föreslår flera långtgående reformer såsom särskilda polisenheter för hedersbrott. Barnäktenskap ska aldrig tillåtas, utan undantag.

Stoppa bidrag till organisationer som motarbetar jämställdhet. Vi vill skärpa kontroll och uppföljning så att organisationer som motarbetar demokrati och jämställdhet aldrig får offentligt stöd.

Rösträttsreformen kom efter en mångårig kamp där liberaler var framträdande och vårt arbete för jämställdhet och frihet fortsätter varje dag.

Cecilia Elving, jämställdhetspolitisk talesperson Liberalerna
Hendrik Andersson, ordförande Liberalerna Norrbotten