Se alla

Dags för rättvisa på riktigt!

Torsdag 25 november 2021

Samarbetet mellan städer och landsbygd är en helt avgörande. Storstädernas är de största miljöbovarna och utan landsbygdens vattenkraft, djupa skogar och bördig jordbruksmark har vi inget klimatarbete. Miljöarbetet måste utgå ifrån de förutsättningar och villkor som landets befolkning lever i. Större städer har en väl utbyggd kollektivtrafik samtidigt som många människor på landsbygden är helt beroende av bilen. Den höga skatten på bränsle och el hotar både näringslivet och alla de som är beroende av sin bil i vardagen. Det är oacceptabelt att bedriva en politik som missgynnar människor utanför städerna. Det ökar misstron mot politiker och polariserar landet.

I städerna är människor synnerligen beroende av elen och maten som produceras på landsbygden. Svenskt jordbruk arbetar för miljön, vi har en god djurhållning, ingen antibiotika i köttet, många lantbrukare satsar på ekologiska produkter. Trots det har Sverige den lägsta självförsörjningsgraden i EU. Svenska bönder konkurrerar på en marknad som diskriminerar dem och har svårt att hävda sig mot billiga matvaror som importeras. Varor som transporteras på lastbil bland annat från ett EU där transporter står för mer en fjärdedel av alla utsläpp. Vad har vi då vunnit? Knappast ett bättre klimat, däremot en politik som utgör en fara för rikets säkerhet. Det svenska jordbruket är hotat av tron på centralisering samt det avgörande problemet med höga bensin- och elpriser. Det är dubbla skatter som trycker upp priserna till rekordnivåer. Vi liberaler ställde oss inte bakom sänkningen av bensinpriset med 50 öre för alla som M, KD och SD enades om. För det första behövs inte en generell sänkning av bensinpriset, finns en fungerande kollektivtrafik finns ingen anledning att sänka skatten på bensin. Däremot menar vi att det behövs en skattesänkning för vissa delar av landsbygden och inte minst för jordbrukssektorn. Beskattningen av vägtrafiken måste reformeras och med dagens högteknologiska förutsättningar är det skäligt att utarbeta en geografiskt differentierad skattelagstiftning. En sådan skulle kunna utgå från en ny vägskatt där landsbygdsvägar inte behöver betala någon skatt alls, en lägre skatt på lite större vägar och en hög skatt i storstäderna. Svenska Miljöinstitutet har föreslagit en skatteväxling mellan vägskatt mot skatt på drivmedel. Det är viktigt att frågan om en differentierade skattelagstiftning utreds omgående. Liberalerna vill även sänka skatten i takt med att reduktionsplikten utökas. Till exempel beslutet från 1 augusti att blanda in etanol i bränslet.

Vi är också väldigt kritiska till regeringens förslag på reseavdrag som presenterades nyligen. Förslaget är en brutal smäll mot landsbygden. De stora vinnarna är alla som kan åka kollektivt och som idag inte har någon skattereduktion alls men med det nya förslaget tjänar de mycket pengar. Dessutom subventioneras kollektivtrafiken med i genomsnitt 50 procent. Hur kan det vara rättvist att de som redan får så mycket ska ha mer?

När bilen jämställs med kollektivtrafiken är diskrimineringen mot de som inte kan åka kollektivt tydlig.  PSMotor har räknat ut att en person som pendlar från Nynäshamn till Sollentuna med SL-kort tjänar 13 650  kr per år med den nya skattereduktionen. Medan en person som pendlar 20 mil om dagen med bil och har en månadslön på 50 000 kr förlorar med det nya förslagen 21 034 kr per år. Systemet är rättvist säger ansvarig minister Anders Ygeman. Vi undrar om han ens kan stava till rättvisa!

Lotta Gröning, riksdagskandidat för Liberalerna i Norrbotten
Hendrik Andersson, ordförande för Liberalerna i Norrbotten
Pär Löfstrand, kommunalråd Östersund, förbundsordförande Jämtland/Härjedalen