Återinför vårdbiträden i Regionen!

Fredag 21 oktober 2022

Liberalerna arbetar för mer personal inom sjukvården. Därför lade vi inför förra valet ett förslag om att återinföra vårdbiträden som kan avlasta och göra sådant som görs av undersköterskor, sjuksköterskor och läkare idag.

Vårdbiträden, som saknar eller bara har en kort formell vårdutbildning, kan göra oerhört viktiga insatser inom den vårdnära servicen med enklare arbetsuppgifter. I början på -90 talet fanns det tusentals vårdbiträden i Sverige.

En satsning på fler enkla jobb som exempelvis vårdbiträden kan leda till att fler utbildar sig inom vården på sikt, för det behövs också mer utbildad personal. En sådan satsning skulle avlasta våra undersköterskor, sjuksköterskor och läkare redan idag. Vårdbiträden skulle exempelvis kunna bära matbrickor, bädda sängar, städa toaletter, hämta patienter i väntrummet, gå med labbrapporter mellan läkare o labb, flytta patienter mellan avdelningar, fylla på förråd, hämta material från förråd, osv. – det finns massor med viktiga uppgifter som inte kräver utbildning.

Många läkare, undersköterskor och sjuksköterskor känner idag att de inte räcker till, att de har mindre tid med patienten och upplever en stressad arbetsmiljö. Ibland tvingas de behandla folk i korridoren på akuten för att personalbristen är så stor och att det därför inte går att bemanna det antal vårdplatser på avdelningarna som behövs. En viktig förklaring är att mycket av den utbildade personalens tid används till annat än till det som de är utbildade till.

Att renodla yrkesrollerna inom vård och omsorg och att använda rätt kompetens på rätt plats är ett sätt att höja sjuksköterskornas och undersköterskornas yrkesstatus. Undersköterskornas särskilda kompetens och utbildning bör förtydligas genom att införa en undersköterskeexamen.

Vi är flera politiker inom Liberalerna som skulle uppskatta att få träffa personal på sjukhus och hälsocentraler för att få till en bättre dialog i denna fråga. För oss liberaler är det viktigaste att ta vara på människors förmåga och kompetens på bästa sätt, det är så individer når sin fulla potential.

Hendrik Andersson, ordförande Liberalerna Norrbotten