Andersson och Gröning: Kommunerna, regionerna och staten ska köpa maten man lagstiftat om!

Onsdag 24 augusti 2022

Sverige har världens bästa djurskyddslagstiftning. Något vi ska vara stolta över och som vi måste bearbeta EU med för att få en bättre och säkrare djurhållning i hela Europa. Våra djur får i sig mindre bekämpningsmedel i fodret och betydligt mindre antibiotika ges till djuren och vi slipper därför de medföljande resistenta bakterieinfektionerna utan botemedel som riskerar att sprida sig.

Våra Svenska producenter av mjölk, ägg, nöt- och griskött har det inte lätt. Speciellt i Norrbotten där det är svårare att vara självförsörjande på foder eftersom växtsäsongen är kortare. Transporter och bränslepriser hjälper inte heller till. Bönderna behöver få mer betalt för sina produkter och de behöver en större efterfrågan för att kunna satsa och utveckla sin verksamhet och för att fler ska våga ta steget att bli bonde. Genomsnittsvinsten för ett jordbruksföretag i Norrbotten idag är -2, när det behöver vara +10%. Lantbruken dör som flugor omkring oss och de som vill starta eller ta över befintlig verksamhet får på grund av den dåliga lönsamheten inga lån från bankerna.

Detta gäller allas vår framtida säkerhet med självförsörjning vid kris och transportproblem! Det måste finnas en beredskap och självförsörjningsgraden i Norrbotten som idag ligger på 20% måste upp i varje fall till 70-80%! Det finns kommuner som delvis löst detta. I Boden exempelvis, där Liberalerna var med och styrde 15-18 drev vi fram ett beslut om att dela upphandlingarna i mindre poster så små närliggande producenter också kunde lämna anbud, vilket banade väg för att andelen närproducerad mat nu ökat i offentliga kök.

Men det räcker inte! Bönderna tvingas producera maten på ett visst sätt enligt svensk lag, vilket på många sätt försämrar konkurrenskraften gentemot EU och omvärlden. Nu måste staten, kommunerna och regionerna gå längre och börja ställa krav på att maten man köper och serverar i exempelvis skolor och äldreboenden är producerad enligt svensk lag och svenskt djurskydd! På så sätt skapas en efterfrågan som både ökar lönsamheten för bönderna i norr och driver upp självförsörjningsgraden.

Det är inte rimligt att vi som konsumenter ska ”välja rätt” i butikerna men samtidigt har inte våra barn och gamla något val, utan serveras kyckling från Thailand, gris från Polen och nöt från Argentina. Snacka om att vara inkonsekvent!

Vi Liberaler kommer att arbeta för att vår svenska djurskyddslag står som exempel för EUs framtida lagstiftning och vi kommer att driva på för att Norrbottens och Sveriges bönder ska få ökad avsättning för sina fantastiska produkter inom skola, vård och omsorg. Offentlig sektor ska köpa mat enligt lagens krav, allt annat är orimligt!

Hendrik Andersson, Regionkandidat för Liberalerna i Norrbotten

Lotta Gröning, Riksdagskandidat för Liberalerna i Norrbotten