Andersson: ”Forska på ny – och säkrare kärnkraft”

Tisdag 23 februari 2021

Hendrik Andersson, ordförande för Liberalerna Norrbotten

Detta är ett svar på insändaren  ”Kärnkraften lika omodern som skrivmaskinen” gällande kärnkraft av ”Ström” i NSD. Publicerad 19 februari 2021

Att kalla kärnkraft omodern jämfört med sol och vind är att ta på sig rollen av Don Quijote och att fastna i gamla orealistiska ideal! I Tyskland, där man avvecklar kärnkraften och inför väderberoende vind och solkraft kostar elen i snitt 3kr per kWh. Man eldar också klimat- och organismvidrigt kol för att klara dåligt väder.

Kärnkraften är modern! Den har inte använts av människan särskilt länge. Liksom Facit räknemaskiner var föregångaren till den billiga miniräknaren, sedermera datorn och därefter smarttelefonen, så har även kärnkraften utvecklats. Men den har också stor potential, i motsats till sol och vind, eftersom elenergi efter alla dessa år fortfarande är, om inte svår, så dyr att lagra på ett effektivt och miljövänligt sätt.

Bill Gates, Microsoftgrundaren och filantropen som tillsammans med sin fru bekämpar polio, pandemier och på olika sätt försöker göra världen till en bättre plats, är också finansiär av en saltsmältereaktor som heter MSR. Den kan använda upp resterande drygt 90% av energin i redan befintligt kärnbränsle och kan inte få härdsmälta. Den minskar också halveringstiden på återstående avfall till en bråkdel.

Samma sak gäller LFTR men den reaktorn är baserad på grundämnet torium. Ingen av dessa kan bidra till anrikning av mer plutonium för kärnvapen. I Sverige finns också företaget Blykalla som har en liknande teknik.

Jag anser att forskning och utveckling av ny, ännu säkrare kärnkraft, som kan lösa problemet med slutförvar måste till. Det skulle också innebära att vi på lång sikt inte behöver bryta mer uran, kanske inte någonsin.

Det finns liksom ”räknemaskinen – smarttelefonen”, några förutsägbara steg på vägen, som mänskligheten behöver ta för att detta ska bli verklighet. Förutom det faktum att vi behöver billig, miljövänlig, produktionssäker och utsläppsfri el redan idag, så behöver vi också säkra det för kommande millennium. Låt oss inte fastna i forntiden, dags att återstarta befintlig kärnkraft, forska och uppföra ny!