Regionprogrammet på lätt svenska
Liberalernas politik för Region Norrbotten
Lätt svenska
Liberalernas politik för Region Norrbotten
Vi vill att det ska vara bra att leva i hela Norrbotten.
Det viktigaste för oss är att vården fungerar när du behöver den.
Du ska kunna få kontakt med vården.
Du ska få hjälp i tid.
Du ska veta vem som ansvarar för din vård.
Men Region Norrbotten ansvarar också för andra saker.
Till exempel bussar och tåg, kultur, regional utveckling och att Norrbotten ska kunna växa.
Här kan du läsa om vår politik på lätt svenska.
Vården ska fungera
Du ska kunna lita på vården.
När du ringer din hälsocentral ska du komma fram.
Du ska inte få beskedet att telefonkön redan är full.
Om du behöver vård ska du få hjälp så snabbt som möjligt.
Vi vill:
- göra det lättare att kontakta hälsocentralen,
- korta köerna till vården,
- ge fler möjlighet att ha samma läkare,
- stärka hälsocentralerna,
- ha tillräckligt med vårdpersonal,
- och använda vårdens pengar bättre.
Vården ska fungera i vardagen.
Samma läkare ger trygghet
Det är bra att träffa samma läkare flera gånger.
Läkaren lär känna dig och din sjukdom.
Du behöver inte berätta samma saker varje gång.
Det är extra viktigt för äldre och personer som ofta behöver vård.
Vi vill att fler ska få en fast läkarkontakt.
Det betyder att du vet vilken läkare som har ansvar för din vård.
Du ska inte behöva hålla ihop vården själv
En person kan behöva hjälp från flera delar av vården.
Till exempel från hälsocentralen, sjukhuset och kommunen.
Då måste de prata med varandra.
Du ska inte behöva ringa runt och förklara vad andra delar av vården har gjort.
Vi vill att det ska vara tydligt:
- vem som ansvarar,
- vad som ska hända,
- när det ska hända,
- och vem du ska kontakta.
Du ska vara patient. Du ska inte behöva vara projektledare för din egen vård.
Barn och unga ska få hjälp tidigt
Barn och unga som mår dåligt ska inte behöva vänta länge på hjälp.
Det är bättre att hjälpa tidigt än att vänta tills problemen har blivit stora.
Vi vill stärka arbetet med barns och ungas psykiska hälsa.
Barn, föräldrar, skolan, hälsocentralen och barn- och ungdomspsykiatrin behöver också samarbeta bättre.
Bra vård för äldre
Fler människor lever länge.
Det är positivt.
Men när vi blir äldre behöver många mer vård.
Vi vill att äldre ska få en trygg och sammanhållen vård.
Äldre som har flera sjukdomar ska få bättre hjälp med sina läkemedel.
Vården ska också bli bättre på demenssjukdomar och vård i livets slut.
Ambulansen ska komma när den behövs
Norrbotten är stort.
På många platser är det långt till sjukhuset.
Därför är ambulansen mycket viktig.
Vi vill ha en trygg ambulanssjukvård i hela länet.
Ny teknik kan också hjälpa vårdpersonal att bedöma patienter på distans.
Men ny teknik kan aldrig ersätta en ambulans när en ambulans behövs.
Tandvård ska finnas i hela Norrbotten
Det ska gå att få tandvård även utanför de största orterna.
Vi vill stärka Folktandvården och göra det lättare att behålla och anställa personal.
Barn och unga ska få bra tandvård.
Äldre och personer med stora vårdbehov ska också få det stöd de behöver.
Personalen är viktigast i vården
Utan personal finns ingen sjukvård.
Region Norrbotten måste vara en bra arbetsgivare.
Vi vill att personal ska få bättre möjligheter att utvecklas i sitt arbete.
Chefer ska ha tid att vara chefer.
Personalen ska också få större möjlighet att påverka hur arbetet fungerar.
Den som arbetar nära patienten vet ofta vad som behöver bli bättre.
Digital teknik ska göra vården enklare
Datorer och digitala system ska hjälpa personalen.
De ska inte skapa mer arbete.
Ny teknik och artificiell intelligens, AI, kan göra vården bättre.
Men tekniken ska vara säker.
Patienternas information måste skyddas.
Och det ska fortfarande gå att få hjälp även för den som har svårt att använda digital teknik.
Alla människor ska kunna använda vården
En funktionsnedsättning ska inte göra det svårare att få vård.
Det gäller till exempel personer som har svårt att se eller höra.
Information ska vara lätt att förstå.
Lokaler och digitala tjänster ska vara tillgängliga.
Personer som behöver hjälpmedel ska också få dem inom rimlig tid.
Alla ska bemötas med respekt
Alla människor har samma värde.
Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån eller vem du älskar.
HBTQI-personer ska känna sig trygga när de söker vård.
Personalen ska ha kunskap för att kunna ge ett bra och respektfullt bemötande.
Vi vill förebygga sjukdom
Regionen ska inte bara hjälpa människor som redan är sjuka.
Vi behöver också arbeta för att människor ska kunna hålla sig friska.
Det kan handla om motion, mat, psykisk hälsa och att förebygga alkohol- och tobaksproblem.
Barn och unga är särskilt viktiga.
Det är bättre att förebygga sjukdom än att behandla den senare.
Bussar och tåg ska fungera
Norrbotten är stort.
Människor behöver kunna resa till arbete, skola, vård och fritidsaktiviteter.
Vi vill ha en kollektivtrafik som fungerar bättre i hela länet.
Bussar och tåg ska passa människors vardag bättre.
Vi vill också använda nya lösningar för kollektivtrafik på landsbygden.
Vägar och järnvägar är viktiga
Bra vägar och järnvägar behövs för hela Norrbotten.
De behövs för människor som ska resa.
De behövs också för företag och industrin.
Vi vill fortsätta utveckla vägar och järnvägar och förbättra förbindelserna med resten av Sverige, Finland och Norge.
Norrbotten behöver mer energi
Nya företag och industrier behöver mycket el.
Vi vill att Sverige ska kunna producera mer fossilfri el.
Vi säger ja till kärnkraft.
Vi vill också utveckla andra fossilfria energislag.
Norrbotten ska kunna växa utan att elen blir ett hinder.
Fler företag och fler jobb
Norrbotten behöver fler människor och fler företag.
Det ska vara lättare att starta och driva företag.
Regionen ska samarbeta med kommunerna, universiteten och företagen.
Vi vill också att fler människor ska utbilda sig till yrken där det behövs personal.
Norrbotten ska vara en plats där människor kan arbeta, starta företag och bygga sin framtid.
Forskning och nya idéer
Norrbotten har universitet, företag och människor med många bra idéer.
Vi vill att forskning och nya idéer ska användas för att utveckla vården och hela länet.
Regionen ska samarbeta mer med universitet och företag.
Bra idéer ska få möjlighet att växa.
Kultur i hela länet
Kultur är viktigt för ett öppet och fritt samhälle.
Människor ska kunna ta del av kultur oavsett var i Norrbotten de bor.
Barn och unga är särskilt viktiga.
Vi vill också värna bibliotek, föreningar och det fria kulturlivet.
Norrbotten ska vara förberett
Kriget i Ukraina visar att samhället måste vara förberett på kriser.
Sjukvården måste fungera även vid krig, stora olyckor, elavbrott och andra kriser.
Det måste finnas läkemedel, utrustning och reservkraft.
Digitala system måste också skyddas mot attacker.
Politiken ska använda pengarna klokt
Skattepengar ska användas till det som människor behöver.
Vi tycker att dagens partistöd i Region Norrbotten är för högt.
Vi vill införa ett tak för hur mycket partistöd ett parti kan få.
Vi vill också se över politikernas arvoden och andra politiska kostnader.
Politiker ska få rimligt betalt.
Men politiken måste också kunna granska sina egna kostnader.
När regionen behöver spara ska politiken börja med att titta på sig själv.
Regionen ska ledas bättre
Politiker ska bestämma vilka mål regionen ska nå.
Men personalen ska få större möjlighet att bestämma hur arbetet ska göras.
Vi vill ha mindre detaljstyrning.
Vi vill också att resultaten ska vara öppna så att människor kan se hur vården fungerar.
Bra idéer från personalen ska tas till vara.
Politiken ska sätta målen. Personalen ska få använda sin kunskap.
Ett friare och starkare Norrbotten
Liberalerna vill att människor ska kunna leva ett bra liv i hela Norrbotten.
Du ska kunna känna dig trygg med att vården finns när du behöver den.
Du ska kunna utbilda dig, arbeta, starta företag och resa.
Och du ska kunna bestämma så mycket som möjligt över ditt eget liv.
Det är vårt mål: ett friare, tryggare och starkare Norrbotten.