Maktkulturen i Älvsbyn måste stoppas!

Skriver Göran Stenlund och Inger Lundberg Liberalerna Älvsbyn

Fredag 5 mars 2021

Artikeln är publicerad i PT

Öppenhet och transparans är A och O för Liberalerna. Vi har i många, väldigt år drivit på för det i vår pärla.

De affärer, som PT grävt fram är inte längre enstaka misstag! De visar på en kultur, som kunnat utvecklas på grung av att makten koncentrerats till ett fåtal personer inom det styrande partiet Socialdemokraterna. Kommunstyrelsens ordförande, tillika ordförande i Älvsbyns Kommunföretag AB, verkar har stått utanför, åtminstone i den senaste om privata sjukförsäkringar.

40 tusen kronor kan verka vara en struntsumma! Tänk om barnomsorgen , hemtjänsten eller äldreomsorgen fått tillgång till den summan? Vi anser att all personal i våra verksamheter är lika viktiga och att privata sjukförsäkringar tillhör det privata näringslivet.

Det är ytterst märkligt att privata sjukförsäkringar förekommer i en socialdemokratiskt ledd kommun. De är ju sådana motståndare till LOV, ( lagen om valfrihet i vård, skola och omsorg ), vilket innebär att privata företag skulle kunna öppna privata äldreboenden och friskolor i Älvsbyn.

Det är mycket bra, att PT gräver för det kan ju bara bli bättre sen! Vi kommer att fortsätta driva på för att vice ordförandeposterna ska överlåtas till oppositionen och att Kommunstyrelsesammanträdena ska bli öppna för åhörare. Det är dax att städa upp i maktkulturen och det görs bäst med maktskifte i valet 2022.

Liberalerna Älvsbyn

Göran Stenlund ordförande