Liberalerna Luleå: Medborgarna väljer bort Norrbotten när man sparar på kulturen

Thomas Söderström och Ylva Mjärdell Liberalerna Luleå

Fredag 2 april 2021

För att tala klarspråk, väljer regionen att spara på kulturen i Norrbotten så kommer färre att välja att flytta till Norrbotten.

Inför valet 2018 var det en stor debatt i Norrbotten om att politiken ville satsa mer pengar på sjukvård och kulturen skulle få stå tillbaka. Förenklat så ville en del partier ta pengar från kulturen och lägga dom på sjukvården. För en del låter det kanske tilltalande, den som vill konsumera kultur kan väl betala det själv? Problemet med den förenklade analysen är att man missar vad kulturen har bidragit och bidrar med till samhället och att varje krona man sparar på kulturen faktiskt kan vara skadlig för just sjukvården och vår övriga tillväxt i länet.

Kulturen är betydelsefull för människors bildning, utveckling och kreativitet. Den ger människor möjligheten att kunna ta makten över sina egna liv. Kulturlivets villkor och möjligheter är avgörande för både människors och samhällets utveckling. Ett starkt kulturliv bidrar till tillväxt, dels genom sin egen aktivitet men även den ökade attraktivitet samhället får som kommer som bonus.

Ingen kan ha undgått att behovet av arbetskraft i Norrbotten ökar, men trots det så är flyttningsnettot negativt, under förra året valde 5894 norrbottningar att lämna vårt län och 5198 valde att flytta hit. Fler män än kvinnor flyttar hit. Det är ett problem som måste tas på allvar att det negativa flyttningsnettot för kvinnor är nästan dubbelt så högt som för männen. En del av den skillnaden hänger ihop med hur man ser sina egna möjligheter till att kunna förverkliga sina egna liv.
Generellt konsumerar och utövar kvinnor kultur mer än männen. Med mindre kultur blir vi än mindre attraktiva som region för främst kvinnor att dels flytta hit, och färre väljer att stanna kvar. Kulturpolitiken blir i detta avseende en jämställdhetsfråga. Det drabbar både sjukvården, industrin och vår tillväxt.

Liberalerna i Luleå är kritiska till hur kulturfrågan hanteras i regionen, det är en hjärtefråga för oss. Vi vill att kulturen snarare blir mer tillgänglig i hela vår region och såklart i vår kommun. Kostnaden behöver inte öka, mycket handlar om omfördelning och tänka nytt. Vi vill inte hamna i ett läge där kulturen bara är tillgänglig för de privilegierade som har råd att konsumera den, vilket blir resultatet om kulturen ska stå tillbaka.

Kulturen är, och har alltid varit, ett viktigt liberalt åtagande. Vi vill därför med denna artikel be regionledningen att tänka om, för att om målsättningen är att få fler medborgare, både kvinnor och män att välja att flytta hit eller stanna kvar så behöver politiken tänka om.

Liberalerna har alltid varit ett kulturparti och kommer fortsätta att vara ett parti som står upp och försvarar kulturlivet.

Thomas Söderström (L)
Gruppledare, Liberalerna Luleå