Liberalerna Boden – Boden behöver ekonomisk sanering!

Hendrik Andersson, gruppledare för Liberalerna Boden

Torsdag 11 mars 2021

Lånetaket för Bodens kommun på 2 miljarder är utmaxat sedan några år och 180 miljonersbygget ”Verkstaden” i Sävast var spiken i kistan. Nuvarande kommunledning måste lägga ner duploklossarna, sluta hyra lokaler och på ett ekonomiskt smart sätt utnyttja befintliga byggnader och anläggningar så att pengarna räcker till nyanläggning av vatten, avlopp och väg även till H2 Green Steel, samt nya bostäder.

Av ekonomiska skäl måste man underlätta för fler entreprenörer, friskolor och privata vård- och omsorgsgivare att etablera sig i Boden. Att det finns bostäder kommer att vara helt avgörande, för att undvika ett för kommunen belastande fly-in, fly-out samhälle. Ekonomisk sanering för kommunen väntar!

Nybyggnationer via den kommunala bostadsstiftelsen BodenBo ligger under samma lånetak som resten av kommunen, så nu måste privata investerare uppmuntras att för egen räkning konvertera och bygga nya bostäder i Boden. Plats att bygga finns, även på attraktiva tomter. Efterfrågan tack vare H2 Green Steels etablering väntas öka.

Hendrik Andersson, Gruppledare Liberalerna Boden