Kotavuopio Jatko föreslås till partistyrelsen

Torsdag 21 oktober 2021

Idag har Liberalernas valberedning presenterat sitt förslag till partistyrelse som formellt beslutas vid Liberalernas landsmöte den 19-21 november i Linköping.

För Liberalerna Norrbottens del är det roligt att valberedningen föreslår omval av Kirunabon Anne Kotavuopio Jatko. Valberedningens ordförande Lars Persson säger i en kommentar att;”Anne är en viktig kugge i vårt lagbygge, hon bidrar till att hålla landsbygdsfanan högt i partiet och hennes Norrbottniska perspektiv är en viktig röst i Liberalernas utveckling för att vara ett parti för hela landet.”

Anne har under dessa två år varit med och arbetat fram Liberalernas nya landsbygdsprogram, Bo och Leva i hela landet. Anne är en av dem som under många år på olika landsmöten slagits för att partiet ska ta fram ett modernt och tydligt program och nu kommer det antas vid partiets landsmöte.

-Det har varit två rolig och arbetsamma år, i partistyrelsen. Jag känner att jag kunnat föra fram viktiga Norrbottens-frågor och partiledningen har lyssnat. Därför känns det kul att återigen bli föreslagen till partistyrelsen. För mig har det varit fantastiskt att få se och bidra med att landsbygdsfrågorna får en allt viktigare roll i Liberalerna. Men det går inte att slå sig till ro bara för att vi antar ett program. Nu vill jag se till så att detta förverkligas i en borgerlig regering efter valet säger Anne Kotavuopio Jakto (L).

Anne Kotavuopio Jatko har en gedigen bakgrund som kommun, region och rikspolitiker för Liberalerna. Hon är utbildad arbetsterapeut och är idag socialnämndens ordförande i Kiruna.