Liberalerna vill stoppa våld i nära relationer!

Juno Blom, Cecilia Elving och Hendrik Andersson

Fredag 4 juni 2021

Fem kvinnor har på kort tid mördats av män i sin närhet i ett av världens mest jämställda länder. I två av dessa fall rör det sig om unga tjejer. Sedan år 2000 har över 300 kvinnor mördats av närstående och många barn har förlorat sin mamma. Ofta är det kulmen på en längre tid av hot och trakasserier. Det är en nationell skandal att inte våldet stoppas innan det går så långt.

Det är glädjande att Liberalerna tillsammans med regeringen och Centerpartiet nyligen presenterat en överenskommelse om att skjuta till 100 miljoner kronor i stöd till organisationer som arbetar med våldsutsatta kvinnor, barn och hbtqi-personer. Detta är ett viktigt tillskott för bekämpandet av våldet när pandemin fortsätter förvärra situationen för redan svårt utsatta barn, kvinnor och tjejer. Men mer behöver göras, inte minst för unga tjejer som lever i utsatthet, och nu måste alla partier visa att våldet är en fråga för hela samhället.

För som Brå har visat uppger nästan en fjärdedel av alla unga tjejer mellan 16 och 24 år att de någon gång utsatts för brott i sin relation. Enligt den nationella stödlinjen för att motverka våld i ungas relationer, är majoriteten som söker kontakt, i de fall där åldern framkommer, under 18 år. Det handlar alltså om barn som blir utsatta för våld i sina partnerrelationer. De är en bortglömd grupp.

I sammanhanget är det också viktigt att belysa de barn och unga som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Flickor som utsätts för våld i en förbjuden relation är dubbelt utsatta som inte kan berätta för någon närstående eftersom det skulle innebära risken för fortsatt våld.

Det finns ingen värre frihetsbegränsning än att utsättas för kränkningar, kontroll och misshandel i sitt eget hem av en pojkvän, man eller förälder. Eller av ett helt kollektiv. Detta måste bekämpas för att försvara varje flicka och kvinnas frihet.

1. Om vi vill se ett stopp på mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck – så är det helt avgörande att vi börjar med att stoppa pojkars våld mot flickor. Därför vill vi i Liberalerna:
  2. Införa fler förebyggande insatser för att hindra våld i ungas relationer och säkra tillgången till jourlägenheter och skyddade boenden genom att ge kvinno- och tjejjourerna stabila och långsiktiga villkor som kan användas till kärnverksamhet.
  3. Skärpa straffen och att elektronisk fotboja ska användas tidigare och oftare. Den som hotas ska kunna leva ett normalt liv, därför ska det geografiska området vid kontaktförbud utökas rejält
  4. Inrätta en haverikommission för att granska alla enskilda fall av dödligt våld och andra grova våldsbrott. Det behövs ett helhetsgrepp i arbetet mot mäns våld mot kvinnor, hedersvåld och våld i samkönade relationer.
  5. När en vårdnadshavare utövar våld mot sin partner, oftast med barnet som vittne, måste det leda till indragen vårdnad, boende och umgänge.

Att leva ett liv fritt från alla former av våld är en mänsklig fri- och rättighet som alla har rätt till. Det är den som misshandlar som ska få sin frihet begränsad och den som blir slagen ska få sin frihet tillbaka. Detta gäller i hemmet, skolan och samhället i stort, det gäller överallt och alltid.

Juno Blom (L)
Talesperson i barnrättsfrågor