Bjud in fler aktörer att utreda så att rätt diagnos kan ställas och stötta personalen på BUP!

Tisdag 8 februari 2022

Att dela ett liv, att få se ett liv som skapas i ögonblicket, är bland det största och finaste man som människa kan vara med om. Som förälder eller närstående är det därför så bottenlöst sorgligt när någon man älskar eller håller av inte mår bra och inte hittar en annan utväg än att ta sitt liv. Vi får veta att barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) har långa köer och att vi inte tar tillräckligt hand om de som håller i verktygen för barnens välmående och att inte heller de orkar.
Barnen, det mest värdefulla vi har, de som förhoppningsvis kommer att föra mänskligheten framåt och till nya höjder, drabbas ibland av psykisk ohälsa. Kan man sätta ett pris på detta? Det tycker inte Liberalerna i Norrbotten. Varje hörn ska utforskas, varje sten ska vältas, varje väg ska vandras och varje dörr ska öppnas, för att få de som drabbas av psykisk ohälsa att må bättre.
Om BUP har svårt rekrytera och svårt behålla personal så är problemet ledningen, hela vägen upp till den politiska nivån. Vi har ingen brist på läkare, sjuksköterskor, psykologer i vårt land. Vi har däremot en enorm brist på läkare, sjuksköterskor och psykologer som vill arbeta på BUP. Det finns ingen resursbrist som hindrar oss att bedriva den vård vi har idag, det finns bara en oförmåga att använda medlen till rätt saker.
Får personalen vettiga arbetstider, rätt antal patienter, stödpersonal, vettiga lokaler, bra lön och bra chefer så kommer också verksamheten att fungera. För att kunna göra ett bra jobb som chef så förutsätter det att man verkligen får bestämma och att de ovanför dem har ett stödjande uppdrag. Någon måste ha hela makten för att kunna ta hela ansvaret. Vi måste också komma ihåg att jobba med att utreda barn är svårt i sig själv. Även med bra förutsättningar.
Inom BUP i Sverige och Norrbotten har de neuropsykiatriska utredningarna exploderat och tagit över en stor del av verksamheten. Det är långa köer och svårt att få psykologisk behandling. Liberalerna vill ta lärdom av Region Dalarna som har beslutat att låta fler privata vårdgivare utreda så att rätt diagnos kan ställas. Det är ofta där den riktigt stora puckeln finns – innan man vet vad man faktiskt ska behandla den unge för eller mot. På så sätt kan man frigöra personal inom regionen för att ge psykologisk behandling.
Väntan på att ens få komma in i systemet är själadödande och livsfarlig. Det behövs handling och det behövs nu!
Liberalerna Norrbotten
Hendrik Andersson, Boden